Ons montessorionderwijs
Dr. Maria Montessori ontdekte in haar werk als arts en pedagoog en door wetenschappelijk onderzoek, dat ontwikkeling van mensen verloopt in vier verschillende ontwikkelfasen. In ons onderwijs sluiten we aan bij deze eerste twee ontwikkelfasen (0-6 jaar en 6-12 jaar).
Daardoor kunnen wij onze leerlingen optimaal ondersteunen in hun brede ontwikkeling op het specifieke moment dat zij dit nodig hebben.
Ons Montessori onderwijs kent de volgende uitgangspunten:
- Ons onderwijs is gebaseerd op de internationale AMI normen voor Montessori onderwijs. In ons onderwijs en de verrijkte opvang hanteren we de Montessori filosofie en gebruiken we de Montessori materialen en het curriculum dat zorgvuldig ontworpen en wetenschappelijk onderzocht is.
- Alle kinderen zijn onderdeel van een groep van gemengde leeftijd, waarin zij zich emotioneel, sociaal, cognitief en fysiek kunnen ontwikkelen. We hebben groepen voor leerlingen van 3-6 jaar, 6-9 jaar en 9-12 jaar.
- We vinden het belangrijk om kinderen vanaf drie jaar oud op te nemen in de onderbouw, om hun intrinsieke ontwikkelbehoefte te kunnen begeleiden.Helaas hebben we nog geen toestemming van de gemeente om 3-jarigen toe te laten op school.
- Ons onderwijs is tweetalig. Wij verzorgen géén Engelse lessen, maar les in het Engels voor alle kinderen vanaf drie jaar. We noemen dit dual immersion, in de letterlijke vertaling ‘dubbele onderdompeling’
- Naast de kerndoelen voor het primair onderwijs, bieden wij een breed curriculum van extra activiteiten. We verbinden graag vakspecialisten op het gebied van bijvoorbeeld dans, muziek, kunst, natuur, wetenschap, voeding en innerlijke balans aan onze school.
- Alle kinderen werken op basis van een individueel ontwikkelplan en persoonlijke doelen. Zij kiezen - onder begeleiding waar nodig - zelf voor activiteiten die bijdragen aan het behalen van deze doelen.
- Wij hebben een breed netwerk van specialisten beschikbaar om kinderen extra te ondersteunen als dat nodig is.
- Ons team zorgt voor het juiste aanbod van materialen en activiteiten in de passende voorbereide omgeving, om de brede ontwikkeling van ieder kind te stimuleren.
- Treehouse Montessori maakt een individueel rooster voor iedere leerling.
Er is in ons onderwijs ook veel aandacht voor de ontwikkeling van een brede set persoonlijke vaardigheden, zoals:
- Zelfvertrouwen
- Een gevoel van verantwoordelijkheid
- Samenwerking met anderen en respect voor de behoeften van anderen
- Initiatief en zelfmotivatie
- Concentratie en volharding bij het voltooien van een taak
- Zelfstandigheid