Onderwijskundige visie

Onze onderwijskundige visie is gebaseerd op het gedachtegoed van Maria Montessori (1870-1952).  Zij werkte als arts en pedagoog met kinderen uit diverse sociale klassen over de hele wereld. In haar werk ondervond zij dat alle kinderen van nature nieuwsgierig zijn en een natuurlijke drang hebben om zichzelf te ontplooien. Dat uit zich in een spontane belangstelling van kinderen voor specifieke ontwikkelgebieden. De interesses en behoeften van kinderen veranderen in de tijd. Dit betekent dat kinderen kortere of langere perioden ontvankelijk zijn voor bepaalde leergebieden. Als het kind zich in zo’n “gevoelige periode” bevindt, is het in staat zich zeer intensief te ontwikkelen. In het Montessorionderwijs leert een kind dus zo veel mogelijk in het eigen tempo, gebruik makend van eigen kunnen en met behulp van speciaal ontworpen Montessorimaterialen die deze ontwikkeling  ondersteunen. 

Wij bereiden zeer rijke leeromgevingen voor de kinderen voor (de voorbereide omgeving) waarin een ruime verscheidenheid aan montessorimaterialen staan. De omgeving is speciaal ingericht voor kinderen van een bepaalde leeftijd. Zo zorgen wij ervoor dat het aanbod in de ruimte exact is afgestemd op de ontwikkelingsbehoeften van de kinderen van een specifieke leeftijd. Door uitgebreide observatie weten wij van de kinderen waar ze op een bepaald moment interesse in hebben. Wij kunnen het aanbod aanpassen op basis van wat wij bij de kinderen zien. Het aanbod in de groepen is daarmee niet statisch maar constant in beweging in afstemming met de interesses van de kinderen. 

Binnen het montessorionderwijs hebben kinderen verschillende vrijheden. Zo zijn de kinderen bijvoorbeeld vrij om werk uit de omgeving te kiezen, vrij om er zo lang mee te werken als zij willen, vrij om een plek te kiezen waar zij willen werken. Door kinderen autonomie te bieden zien wij dat kinderen een verhoogde intrinsieke motivatie hebben om tot leren te komen. Met deze vrijheid komt ook een verantwoordelijkheid. De vrijheid van een kind houdt daar op, waar de vrijheid van een ander begint. 

Treehouse Montessori heeft één integrale aanpak om de brede ontwikkeling van kinderen optimaal te ondersteunen. Ons aanbod overstijgt dan ook de doelen van onderwijs en kinderopvang. We gebruiken de Montessori materialen en het curriculum dat zorgvuldig ontworpen en wetenschappelijk onderzocht is.

Bij Treehouse Montessori werken en leren we met én van elkaar in een veilige en respectvolle omgeving die aanzet tot ontwikkeling. We doen dit in heterogene groepen met kinderen van gemengde leeftijd. 

We streven naar klassen van 24 tot 30 leerlingen per groep, verdeeld over de Onderbouw (3-6 jaar*), Middenbouw (6-9) en Bovenbouw (9-12).
Onze leerlingen kunnen op drie vaste momenten in het jaar doorstromen tussen de bouwen. Zo zorgen we te allen tijde voor de juiste omgeving op emotioneel, sociaal, cognitief en fysiek gebied.

*Totdat we toestemming hebben van de gemeente om 3-jarigen toe te laten,  tussen 4 en 6 jaar

Naast de kerndoelen voor het primair onderwijs, bieden wij een breed curriculum van extra activiteiten. We verbinden graag vakspecialisten op het gebied van bijvoorbeeld dans, muziek, kunst, natuur, wetenschap, voeding en innerlijke balans aan onze school. Voor de kinderen in de Bovenbouw bieden we ook ruimte voor het werken aan projecten buiten Treehouse Montessori, het starten van een bedrijf, of het vervullen van een maatschappelijke rol.